Bewonerstevredenheidsonderzoek bij ZorgWiel

Beluister hier het verhaal en laat weten wat je ervan vond:

 

Elke drie jaar meet ZorgWiel de tevredenheid van zijn bewoners. ZorgWiel wil graag weten of de bewoners tevreden zijn over de zorg die gegeven wordt; wat doen we goed, maar ook van belang is te weten wat we nog beter of anders kunnen doen! Ook het Zorgkantoor en de Inspectie willen dat ZorgWiel elke drie jaar dit onderzoek uitvoert.

Zij vinden het van belang te weten dat bewoners tevreden zijn over hun zorgaanbieder. In het laatste kwartaal van 2019 heeft het bewonerstevredenheidsonderzoek plaatsgevonden.

Dit keer heeft ZorgWiel gekozen voor de methode van het LSR, dat staat voor Landelijk Steunpunt Medezeggenschap. In elk woonhuis zijn bewoners, die mee wilden doen met het onderzoek, geïnterviewd door hun begeleiders en hebben zij samen de vragenlijst ingevuld. Enkele bewoners hebben de vragenlijst zelfstandig ingevuld. Voor de bewoners die niet geïnterviewd kunnen worden, heeft de begeleiding samen met de ouders een lijst ingevuld.

Als laatste onderdeel van het onderzoek, stond het bespreken van de resultaten met de Bewonersraad van ZorgWiel op het programma. Dit stond op de agenda van de Bewonersraad van 12 februari, zoals je eerder in deze nieuwsbrief hebt kunnen lezen.

Al snel daarna kon het LSR de definitieve rapportage aan ZorgWiel leveren.

De resultaten:
Van onze 102 bewoners hebben 98 bewoners de vragenlijst ingevuld, dat is in totaal 96%, een mooie score. Waar ZorgWiel erg tevreden over is, is het cijfer wat deze bewoners ons hebben gegeven over de zorg die wij geven: we krijgen een 8,6!

Wat gaat goed:
Bewoners van ZorgWiel zijn blij met hun eigen appartement of kamer en vinden het fijn dat ze zich terug kunnen trekken in hun eigen ruimte. Ze vinden het woonhuis mooi en zijn tevreden over de ligging, vaak met een mooie tuin. Dat ze in de buurt van het centrum met winkels wonen, wordt ook fijn gevonden. Bewoners genieten van de fijne sfeer en gezelligheid in huis; ze vinden het contact en samenzijn met medebewoners en begeleiding prettig; bewoners voelen zich thuis! Bewoners zijn tevreden over hoe hun dagen er uit zien; er worden leuke activiteiten ondernomen binnen het woonhuis, zowel met de hele groep als individueel. Bewoners hebben een klik met hun persoonlijk begeleider.

Dat wordt belangrijk gevonden, omdat zij bij diegene hun hart moeten kunnen luchten en zaken moeten kunnen bespreken. Begeleiders doen hun best voor de bewoners en helpen hen.

Wat kan beter:
Bewoners vinden dat zij pas laat op de hoogte worden gebracht van veranderingen in hun woonhuis; niet alle informatie komt bij hen terecht. Een aantal bewoners zou graag zelfstandiger willen worden en graag dingen willen leren zoals boodschappen doen en koken. Ook leren reizen met het openbaar vervoer of het volgen van een cursus of opleiding vinden bewoners belangrijk. Sommige bewoners vinden dat begeleiders niet altijd de tijd hebben om goed naar hen te luisteren. Begeleiders hebben het vaak te druk en zijn met veel dingen tegelijk bezig, waardoor bewoners moeten wachten.

Hoe gaat ZorgWiel nu verder:
De teamleiders van alle woonhuizen hebben de resultaten van hun woonhuis gekregen. Zij gaan samen met de bewoners en medewerkers kijken waar zij dingen anders kunnen doen. In de huiskamervergadering van het woonhuis wordt hierover gesproken en worden plannen gemaakt.

De staf van ZorgWiel gaat met elkaar bespreken welke verbeteringen er gedaan kunnen worden voor de bewoners van alle woonhuizen. Dit wordt met de Bewonersraad van ZorgWiel besproken in één van de volgende vergaderingen. Hoewel de staf erg blij is met de resultaten, weet zij ook dat er altijd dingen zijn om te verbeteren en dat het goed en belangrijk is naar de bewoners te luisteren.

ZorgWiel wil alle bewoners, ouders en medewerkers die hebben meegewerkt aan het Bewonerstevredenheidsonderzoek bedanken!