Gesprek met Zorgkantoor VGZ over het Kwaliteitsrapport 2017

Vorig jaar hebben wij voor het eerst een rapport geschreven over de kwaliteit van de zorg die ZorgWiel biedt. De Kwaliteitsrapportage is te lezen op onze website. Daar is ook een bewonersversie van de Kwaliteitsrapportage te vinden. De Kwaliteitsrapportage is ook beoordeeld door de Zorgkantoren. Op basis daarvan gaan de Zorgkantoren met ons in gesprek over de kwaliteit van de zorg, over wat er goed gaat en over wat er eventueel nog beter kan. Op 16 februari jl. hadden wij een gesprek met Zorgkantoor VGZ.

De medewerkers van Zorgkantoor VGZ wilden graag – naast de staf van ZorgWiel – ook met een vertegenwoordiging van bewoners, ouders en medewerkers in gesprek. Thomas Smits en Jo van Tienoven, vertegenwoordigers van de Bewonersraad, Ria Nijssen, moeder van één van de bewoners van Octopus en Myrthe van Randen, (waarnemend) Teamleider in de Blitz, waren bereid om over hun ervaringen te vertellen. We waren te gast in Octopus, zodat de medewerkers van Zorgkantoor VGZ ook een goed beeld hebben gekregen van een woonhuis. Mede dankzij de positieve verhalen van de genoemde betrokkenen bij ZorgWiel hebben wij een hele goede beoordeling gekregen van het Zorgkantoor. We hebben ook een paar waardevolle tips gekregen, waar wij meteen mee aan de slag gaan. Vóór 1 juni 2019 moet namelijk de volgende Kwaliteitsrapportage klaar zijn, dus daar zijn wij en de teams van elk woonhuis alweer druk mee bezig.

Wij willen Thomas, Jo, Ria en Myrthe heel hartelijk bedanken voor hun bijdrage! Thomas en Jo hebben zelf ook een stukje geschreven over het gesprek met Zorgkantoor VGZ.

Het Kwaliteitskader

“Op 16 februari waren wij, Thomas Smits en Jo van Tienoven, als vertegenwoordigers van de Bewonersraad bij Octopus in Sevenum. We waren gevraagd om daar te komen om te praten over het kwaliteitskader. Dit betekent dat ZorgWiel moest komen uitleggen of de zorg voor alle bewoners goed geregeld is, want daarvoor wordt tenslotte geld gegeven.

Bert, Sandra en Herman hebben hierover een dik rapport geschreven en samen met Ria Nijssen, een ouder van Octopus, en Myrthe van Randen, teamleider van De Blitz, werd uitgelegd aan mensen van zorgkantoor VGZ hoe alle begeleiders van ZorgWiel voor de bewoners zorgen.

Daarbij werd gesproken over wat ZorgWiel met het geld doet, hoe alle begeleiders elkaar helpen, en dat ze opleidingen volgen om het goed en steeds beter te doen. Ook is er gesproken over de Bewonersraad en de Medewerkersraad. Zo konden we laten zien dat iedereen meedenkt en alle plannen met elkaar besproken worden.

Thomas vertelde dat het goed gaat met de aanpak van ‘Mijn Doelen-Mijn Plan’ en ook dat ZorgWiel een grote dag voor alle bewoners had georganiseerd en dat we dat dit jaar in het klein gaan doen.

Aan het einde van het gesprek kreeg ZorgWiel complimenten van de mensen van het Zorgkantoor, omdat we allemaal zo tevreden zijn!”