Nieuws van de MIC-Commissie

Het is alweer even geleden dat jullie wat van de MIC-Commissie hebben gelezen in de nieuwsbrief. We zitten ondertussen niet stil hoor.

Wie zitten er eigenlijk in de commissie?

Camillia (manager Zorg & Kwaliteit), Raoul, Gijs, Evelien en Ad (persoonlijk begeleiders van Ganzenvlucht, De Strang en De Vlinder) & Anke (teamleider De Vlinder).

Wat doet de MIC-commissie?

Een MIC (Melding Incidenten Cliënten)-melding wordt door medewerkers gemaakt als er een (bijna) incident is geweest op de woongroep. Dit kan bijv. te maken hebben met medicatie of een valincident van bewoners.

De rol van de MIC-commissie is om binnen de organisatie signalerend en adviserend te zijn richting teams/medewerkers en teamleiders, als het gaat om MIC-meldingen. Ieder commissielid heeft een eigen ‘vakgebied’ waarin diegene extra ondersteunend kan zijn wat betreft vragen binnen de woonhuizen. 

Wat gaan we doen in 2025?

In 2025 gaan we langs alle woonhuizen om tijdens een teamvergadering de MIC-commissie te bespreken. Hierin gaan we bespreken:

– Wanneer maak je een MIC-melding? En wanneer een MIM-melding?

– Wat is belangrijk bij het invullen van de melding (inhoudelijk)?

– Wat is het doel van het maken van een melding? 

– Waar komt de melding terecht en wat wordt er mee gedaan? 

– Hoe ga je als team om met MIC-meldingen van je woonhuis? Agenderen op de teamvergaderingen

De gedragsdeskundigen hebben ook een actieve rol hierin. Dit gaan we nog meer op de kaart zetten in 2025. 

De MIC-Commissie is er ook om directe vragen vanuit de collega’s en teamleiders te beantwoorden die over incidenten gaan. Stel gerust je vragen!

Wordt vervolgd.. 

Tot gauw in 2025!